Мінімізація ризиків і втрат при вимушеному скороченні масштабів бізнесу

Припустимо, що керівник компанії, керуючись власним досвідом і заповзятливістю, а також рекомендаціями фахівців, зробив всі необхідні зусилля для збереження прибуткової частини в умовах поточної ситуації. І, проте, проаналізувавши результати останніх тижнів і планований бюджет, прийшов до висновку про необхідність скорочення масштабів діяльності.
У статті описана методика моделювання варіантів скорочення, призначена для мінімізації втрат і ризиків.

Цей матеріал заснований на особистому досвіді автора по скороченню масштабів бізнесу в 1998 г в ролі комерційного директора комп’ютерної фірми, досвіді антикризового управлінця, а також на досвіді роботи як бізнес-консультанта в період поточної кризи.

На жаль, в поточній кризовій ситуації деякі компанії потрапляють в положення, коли ради збереження бізнесу доводиться йти на скорочення його масштабів. Для вирішення цього завдання, як і для управління компанією в нормальній ситуації, є два діаметрально протилежних підходу – інтуїтивний і системний.
У основі інтуїтивного підходу лежить інтуїція, підприємницький талант керівника компанії, в основі системного – кількісні критерії, об’єктивна інформація, формалізована процедура.
Як завжди, істина лежить десь між цими двома крайніми точками зору і ідеальний варіант управління – це використання підприємницьких таланов керівників в сукупності з системою збору об’єктивної інформації і процедурами реалізації рішень. Про такий комплексний підхід до рішення задачі скорочення масштабів діяльності і піде далі мова.

Але перш ніж говорити про методику скорочення, хочеться сказати декілька слів про можливості збереження масштабів діяльності, оскільки скорочення – це крайній, вимушений захід.

1. Дії по підвищенню ефективності бізнесу в кризовий період

В Інтернеті і ЗМІ можна знайти масу рекомендацій із цього приводу. Більшість з них полягає в тому, що саме в період кризи важливо зайнятися підвищенням ефективності. При хорошій кон’юнктурі компанія може безбідно існувати навіть при млявому маркетингу, неефективних бізнес-процессах, інтуїтивному управлінні фінансами.
В умовах кризи ці і інші проблеми системи управління стають критичними для діяльності компанії. І навпаки, компанії з ефективною системою управління переживають кризові періоди з найменшими втратами.

Як правило, в умовах кризи фахівці в області управління радять: